Els Baldiri d’aquest curs, molt condicionat per l’impacte de la pandèmia, tenen un sentit especial perquè impulsen i reconeixen projectes educatius i culturals que tracten l’emergència emocional provocada per la crisi sanitària i social que estem vivint. Les arts i la llengua catalana són els pilars dels premis i també de l’acte de lliurament d’avui, una festa educativa i cultural en la qual han participat més de 300 persones, entre infants i joves, mestres i professors i pares i mares.

La festa de l’escola catalana ha tornat a l’Espluga de Francolí, al Museu de la Vida Rural de la Vida Rural de la Fundació Carulla, una trobada molt necessària perquè ha pogut ser presencial i on, a més guardonar amb 80.000 € els guanyadors, els assistents han gaudit d’un tastet de propostes educatives familiars relacionades amb el món rural i l’educació cultural per la sostenibilitat.

ÀUDIO: Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, parla de com s’ha viscut el dia d’avui

ÀUDIO: La directora explica que encara no saben on es faran els premis l’any vinent

Entrega de premis dels Baldiri (Imatge: Pep Morató)

Els guanyadors dels Baldiri 20-21

Enguany, especialment, s’han reconegut aquells centres educatius resilients que han aprofitat aquest moment de crisi sanitària i social per qüestionar-se i convertir aquesta situació crítica en una oportunitat de millora. Centres educatius decidits que facin apostes valentes i de futur, amb projectes que estableixin noves maneres de fer, que arribin per quedar-se i per transformar l’educació a través de l’art i la cultura.

En aquest sentit, en la categoria de PREMI BALDIRI CONNEXIONS es premien idees decol·laboració entre els centres educatius i entitats cultuals per co-crear un projecte educatiu amb les arts com a fil conductor. Els 7 projectes premiats rebran una dotació de 4.000€ a més de la participació en un programa formatiu i l’acompanyament d’un mentor.

  • Escola en residencia: Institut Miquel Tarradell (Barcelona) + Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).  Fer entrar els joves dins el centre cultural perquè participin en projectes de creació i pensament per desdibuixar les fronteres entre l’educació i la cultura.
  • Com a casa: Institut Escola La Mina (Sant Adrià del Besòs)+ El Catalejo. La fotografia com a mitjà perquè els alumnes construeixin la seva pròpia identitat i les seves representacions socials en un escenari postpandèmic.
  • Metre i mig de distància: Institut Ca n’Oriac (Sabadell) + Rialles espectacles infantils juvenils. Una proposta de treball interdisciplinari des de les arts escèniques amb alumnes de 4t d’ESO per explorar des d’una vessant artística i comunitària la nova realitat que  ha deixat la pandèmia.
  • Reunió, joc i aixopluc: Institut Martí Pous (Barcelona) + Makea Tu Vida. Una experiència amb l’alumnat per pensar, dissenyar i construir de manera col·laborativa i oberta diferents equipaments que donin una resposta resilient i positiva als reptes que ens ha plantejat la Covid-19, en l’àmbit social, relacional, cultural, econòmic i en l’ús dels espais.
  • Cerç de circ: Escola Cèsar Martinell (Pinell de Brai) + Escola de Teatre i circ d’Amposta. Els alumnes passaran per tot el procés creatiu d’elaboració d’una peça escènica gràcies a la immersió en diferents arts escèniques, especialment el circ.
  • Enxarxant el barri educador: Institut Verdaguer (Barcelona) + Riborquestra. A partir de la pràctica musical en grup, es treballa la interacció, la cooperació, el respecte, la solidaritat i la gestió positiva de la convivència.
  • LART. Laboratori d’arts escèniques: INS Hug Roger III (Sort) + Laboratori d’Expressió Rural i Artística. Mitjançant el teatre es despleguen una sèrie de llenguatges artístics i culturals que permetrà incorporar els diversos interessos individuals a través de la música, l’escenografia, el disseny de vestuari, el so, la dansa o la producció audiovisual.

En la categoria BALDIRI ESCOLES, es reconeixen 7 centres amb propostes transformadores, creatives i valentes que eduquen des de la cultura i les arts. El premi consisteix en una dotació de 3.000 € per centre. Els projectes guanyadors són:

  • CEIP Port de Xàbia – Xàbia (País Valencià)
  • Institut Bitàcola – Barberà del Vallès
  • Escola Pereanton – Granollers
  • Escola Malagrida – Olot
  • Institut Moisès Broggi – Barcelona
  • Escola Rubén Darío – Barcelona
  • Escola de Bordils – Bordils

Experiències d’aula Covid

És evident que la pandèmia ha afectat a tota la societat, però la comunitat educativa ha hagut de fer front, amb resiliència i esforç, al gran repte d’adaptar l’ensenyança a les noves mesures sanitàries. És per això, que les bases de convocatòria dels Baldiri 20-21 van tenir una especial atenció, donant més puntuació, a projectes que milloressin l’experiència d’aprenentatge mitjançant llenguatges artístics i combatent els efectes provocats per la Covid. D’aquesta manera, en la categoria de BALDIRI EXPERIÈNCIES, les escoles guardonades han sigut:

  • Un encàrrec important. Un viatge d’aventura en el temps. IES Porto Cristo – Palma de Mallorca (Illes Balears)
  • Espai Creatiu: Mira’m als ulls.  Institut Bitàcola – Barberà del Vallès
  • Fem teatre en confinament! INS Maremar – El Masnou.
  • Per què existeixen els refugiats? Escola Monsenyor Gibert – St. Fruitós de Bages
  • Tot anirà bé Conservatori i Escola de Música de Cervera – Cervera
  • Missió-X Escola Gavina – Picanya (País Valencià)
  • Emociona’t Fundació Vedruna Catalunya – Vedruna Ripoll – Ripoll
  • La cultura popular: una eina en l’educació Escola Josep Pallach – Figueres
  • Grafit: la xarxa social de l’imperi romà. INS Francesc Vidal i Barraquer – Tarragona
  • Projecte de llum i color EBM La Farinera – Barcelona
  • El Musical d’El Castell, un projecte en expansió Institut El Castell – Esparreguera
  • Textures en l’art Escola Frigolet – Porqueres
  • Fe Escola d’Art d’Olot – Olot
  • Preguntes audiovisuals INS Euclides – Pineda de Mar
  • Sistema Automàtic Reticulat d’Assessoria i Informació juvenil (SARAI) IES Jordi de Sant Jordi – València (País Valencià)
  • ConfinART! Escola Doctor Alberich i Casas – Reus
  • Tornem a l’escola? Alarma Virus CEIP Vicente Rius Guillemes – Canals (País Valencià)
  • Voleu fer-la glosa? Organitzem un concurs! Institut Escola Mossèn Cinto – Folgueroles
  • Cantada de Nadales a la residència d’avis Escola Collbaix – St. Joan de Vilatorrada

El premi en aquesta categoria és un val de l’Abacus valorat en 500 € destinats a material escolar i llibres per al centre educatiu.

Un premi molt especial: el Joan Triadú

Joan Triadú va ser un important pedagog català i activista cultural molt vinculat a la història dels premis Baldiri Reixac (va ser-ne impulsor i president). És per això que en l’any del centenari del seu naixement, es va convocar un reconeixement especial per a un centre educatiu, seleccionat pel jurat, que destaqui per l’estimació i cura de la llengua i cultura catalana.

El centre guanyador ha estat l’Escola Cooperativa El Puig, d’Esparreguera, en reconeixement a una trajectòria de més de cinquanta anys d’una labor educativa coherent i ben fonamentada, que ha consolidat la fortalesa d’una projecte lingüístic sòlid, que treballa per reforçar el paper de la llengua catalana com a llengua de referència dins i fora de la comunitat educativa, i per la recerca contínua de la qualitat i el compromís amb la llengua i la cultura catalanes.

En l’edició d’aquest any es van presentar un total de 322 candidatures d’escoles participants en els Baldiri.

GALERIA D’IMATGES DE PEP MORATÓ