Imatge de la creació de mones a la pastisseria Farré Gamell

Les pastisseries de l’Espluga fa setmanes que guarneixen els seus aparadors amb figures de xocolates i mones, anunciant l’arribada del Dilluns de Pasqua. Les quatre pastisseries del municipi afronten una setmana intensa amb vendes que s’espera que superin l’any 2021 en un 10 o 15%.

Tot i que l’any anterior ja es va poder celebrar la data amb una certa normalitat, la caiguda de les restriccions aquest 2022 ha fet augmentar encara més el nombre d’encàrrecs, recuperant xifres prepandèmia. En aquest sentit, s’ha notat un avançament dels encàrrecs, ja que moltes famílies han demanat la mona quatre o cinc dies abans de la data habitual. Un canvi que es deu, segons el propietari de la pastisseria Ferrer, David Ferrer, a la falta de restriccions i les possibilitats de poder viatjar.

ÀUDIO: El propietari de la pastisseria Ferrer, David Ferrer, destaca un avançament de les comandes

Elaboració de les mones a la pastisseria Ferrer (Imatge: Laia Molné)

Enguany ha tornat la venda de mones de gran format, per entre 8 i 12 comensals, segons destaquen a la pastisseria Farré Gamell, ja que l’any anterior la mida s’havia vist reduïda a causa de les restriccions socials de la pandèmia. Entre els sabors protagonistes continua destacant la mantega, seguit de la de xocolata.

ÀUDIO: El propietari de la pastisseria Farré Gamell, Jordi Farré, explica que hi ha hagut un canvi de mida en comparació a l’any 2021

Pel que fa a les figures de xocolata, cada any són més variades les demandes dels més petits de la casa, ampliant a tot tipus de figures, algunes abstractes i d’altres de molt concretes, entre les quals a la pastisseria Cabal destaquen la d’Alèxia Putelles, futbolista del FC Barcelona. Tot i això, les pastisseries del municipi continuen oferint els seus propis dissenys, entre els quals es troba el típic ou de xocolata o figures molt més elaborades basades en monuments del propi municipi, sèries de televisió o personatges famosos.

ÀUDIO: El propietari de la pastisseria Cabal, Josep Maria Cabal, enumera les figures estrella d’enguany

El propietari de la pastisseria Cabal, Josep Maria Cabal, amb la figura d’Alèxia Putelles (Imatge: Laia Molné)

La tecnologia obre fronteres

A causa de la Covid-19 alguns dels establiments van potenciar la venda online, un nou front que ha fet augmentar les vendes de fora de l’Espluga de Francolí. És el cas de Cal Cobo, on creen figures de xocolata a mida a través del seu web, el que ha fet pujar potencialment el nombre de clients de tot el territori.

ÀUDIO: El propietari de Cal Cobo, David Cobo, posa l’accent en l’augment de vendes online

Des del Gremi d’Artesans Pastissers de les Comarques de Tarragona calculen que es vendran més de 40.000 mones a tota la demarcació, una xifra molt similar a la del 2019. A més, pastissers de tota Catalunya, inclosos els de l’Espluga de Francolí, s’han sumat a la iniciativa «Mones per la Pau» a través de la qual un euro de cada mona venuda es destinarà a l’ONG del xef José Andrés de World Central Kitchen destinada a ajudar les famílies afectades pel conflicte entre Ucraïna i Rússia.

Figura de xocolate que Cal Cobo sortejarà entre els seus clients (Imatge: Laia Molné)