Enguany es compleixen tres dècades des de la creació de la Ruta del Cister, una iniciativa que va unir els esforços dels consells comarcals de la Conca de Barberà, l’Alt Camp i l’Urgell per dinamitzar l’oferta turística i l’economia d’aquest territori unit per tres monestirs cistercencs.
El llavors president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, Anton Llort, recorda que la idea de la ruta va sorgir d’una conversa informal entre diverses persones implicades de la zona, amb Josep M. Rovira i Rafael Castells com a ments pensants.
Amb el sorgiment de la Ruta del Cister les tres comarques van tenir un relat comú i van mirar endins per revalorar el seu patrimoni. Calia explorar les potencialitats i estructurar l’oferta a oferir al visitant. Sector públic establir sinergies amb el privat i l’empenta va fer possible el sorgiment de nous negocis en el sector dels serveis.
Els monestirs han rebut prop de 8 milions de visitants
En aquestes tres dècades prop de 8 milions de persones han visitat els monestirs, però a més a més, s’ha pogut redirigir el visitant a descobrir la xarxa de poblacions i patrimoni que es troben sota el paraigua d’aquesta ruta. El president de l’Associació d’hostaleria de la Conca de Barberà, Josep Ramon Guiu, reconeix que l’oferta turística abans de la creació de la ruta era gairebé inexistent i que actualment s’ha multiplicat en tots els aspectes.
L’Àrea de Turisme llençarà 10 noves propostes
Una evolució que també confirma la cap de l’Àrea de Turisme del Consell Comarcal de la Conca de Barberà i coordinadora de la Ruta del Cister, Mireia Bonet, que a la Conca al Dia de l’EFMR ha exposat que s’ha passat dels 49 establiments d’allotjaments l’any 1989 als 334 actuals, o bé en el camp de la restauració es partia de 54 establiments i aquest 2018 s’ha arribat als 436. També ha estat notable el creixement de les Oficines de Turisme i punts d’informació, passant de 5 a 27.
També es compleixen 20 anys de la creació del GR175 un itinerari que ha permès posicionar el territori en el senderisme i cicloturisme. El progrés del territori, també degut a altres factors, ha suposat una descoberta de la cultura, història, gastronomia i paisatge.
Incrementar la promoció per atreure més públic
Amb la maduresa de 30 anys de la Ruta del Cister ara es mira més enllà, tant per reforçar les propostes, com per captivar nous públics. Des de l’Àrea de Turisme es presentaran aquest 2019 una desena d’accions per commemorar l’aniversari, però amb l’objectiu de posicionar amb més força la marca turística dins del mapa català, millorar la qualitat de l’oferta i augmentar el flux turístic.
D’altra banda, el president de l’associació d’hostaleria, Josep Ramon Guiu, que regenta el càmping Serra de Prades posa sobre la taula l’opció d’obrir la Ruta del Cister a comarques veïnes, per exemple connectar-la amb la Cartoixa d’Escaladei. Una opció que actualment es descarta des de la gestió des de les administracions territorials.