L’Agrupament Escolta i Guia l’Estornell de l’Espluga de Francolí va arrancar recentment una exposició commemorativa amb motiu del 50è aniversari de l’entitat. La mostra està instal·lada als baixos de la Rectoria de l’Espluga, un espai històric que durant molts anys va ser el local de l’Agrupament i que ara es converteix en escenari d’un recorregut per mig segle d’escoltisme al municipi.
La mostra permet descobrir la història de l’Agrupament des dels seus inicis fins a l’actualitat a través de centenars de fotografies, objectes representatius i documents. Un dels aspectes més destacats de l’exposició és el gran nombre d’imatges que permeten reviure moltes de les experiències i activitats que han marcat generacions d’infants i joves del Cau: tardes de dissabte de Cau, excursions, camps d’estiu, vetllades al voltant del foc, projectes de branca, festes del pas, rutes i moltes anècdotes i aventures.

L’exposició posa també en relleu el fort vincle que l’escoltisme ha generat durant aquests cinquanta anys amb l’Espluga, amb el territori, la natura i el país. A través de les activitats del Cau, les excursions i els camps d’estiu, diverses generacions han descobert indrets de Catalunya, han après a estimar l’entorn natural i han compartit valors de compromís, convivència i estima pel país. En aquest sentit, l’exposició dedica també un espai destacat a les excursions i a les sortides a la natura, amb una menció especial a Casa Mateu, a Gessa i a Casa Llavasa, a Durro, dues cases estretament vinculades a la història de l’Estornell i que han esdevingut espais de referència per a generacions d’infants, joves, caps i famílies.
Entre els elements exposats hi ha objectes representatius de la vida escolta, com plats, carmanyoles o aïllants, així com alguns dels cançoners que recullen moltes de les cançons cantades amb l’acompanyament d’una guitarra al voltant del foc o durant les rutes. També s’hi poden veure projectes pedagògics elaborats pels infants i joves de l’entitat al llarg dels anys, com els nans Estorni, Abdonina i Senén. A més, l’exposició també permet consultar documentació històrica dels primers anys de l’entitat, com diversos exemplars de la Revista de l’Agrupament, publicada a partir del curs 1979-1980 i de la qual se’n van editar més d’una desena de números.
La mostra es tornarà a obrir el dissabte 6 de juny a la tarda, coincidint amb la festa de final de curs que continuarà commemorant el mig segle de vida de l’Agrupament.




