L’Associació d’Iniciatives Rurals i Marítimes de Catalunya (ARCA) ha creat una xarxa conjunta d’Espais Tests Agraris que inclou 12 dispositius de suport a l’emprenedoria agrària al llarg de Catalunya. 6 d’ells ja funcionen de forma regular, com passa amb l’Espai Test de l’All de Belltall, que porta dos anys en desenvolupament, i els altres 6 es troben en un procés de desenvolupament i consolidació del projecte. D’aquest, 4 dels projectes són del Camp de Tarragona, incloent-hi el Cigronet de Senan.

Amb la creació d’aquesta xarxa, la primera d’aquestes característiques a l’estat Espanyol, es volen donar eines i suport a les diverses propostes de recuperació i manteniment d’espais agraris i ramaders del territori. La proposta inclou la inclusió de nous agricultors, preferentment persones joves, que amb l’ajut de les associacions, maquinària, un espai cedit i les eines que aporta ARCA com associació puguin començar a desenvolupar un projecte agrari propi amb el suport, durant els primers anys, de productors experts i associacions com ARCA.

ÀUDIO: La tècnica d’ARCA, Marta Pons, detalla la importància del projecte

Les primeres proves d’aquest projecte són un èxit. Un dels casos més clars és el de l’All de Belltall, on l’espluguí Sven Rock ha pogut desenvolupar la sembra d’aquesta varietat en més de dues hectàrees de terreny cedit, juntament amb altres plantacions com la ceba. Això està servint per estudiar les propietats de l’agricultura rotativa per l’All de Belltall i buscar les millors propostes de producció. A més, l’Associació de l’All de Belltall ha pogut doblar la producció en dos anys gràcies a la incorporació de l’Sven. En un futur no descarten poder incorporar nous productors en més terrenys cedits.

ÀUDIO: L’encarregat de l’Espai Test de Belltall, Sven Rock, explica el futur del seu projecte

La creació d’aquesta nova Xarxa d’Espais Test va de la mà del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació per desenvolupar de forma conjunta noves polítiques innovadores sobre el relleu agrari i la incorporació agrària progressiva, així com oferir serveis mancomunats i fer créixer iniciatives socials i de recuperació de productes dels diferents territoris de Catalunya.

ÀUDIO: El conseller d’Agricultura Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, Òscar Ordeig, parla del treball conjunt amb l’administració