El Govern ha aprovat avui el Programa carreteres 2+1 de la Xarxa viària de la Generalitat de Catalunya per reduir els accidents mortals i greus a conseqüència dels xocs frontals. El Programa inclou actuacions per estendre el model 2+1 a 425 quilòmetres de carreteres convencionals, amb actuacions valorades en més de 660 milions d’euros fins al 2030. Incidint en el risc d’accidents frontals, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, el Govern vol reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.
Així, aquest Programa abasta la transformació de carreteres que actualment tenen un carril per sentit (1+1) a l’esquema anomenat 2+1. Aquest format consisteix a configurar tres carrils de circulació, en què el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles.
Una de les carreteres que formaran part d’aquest pla és la C-14 entre Alcover i Montblanc. Un tram de 14,8 quilòmetres on sovint hi ha greus accidents. No serà, però, una inversió immediata, ja que es durà a terme en el període 2028-2030.
El model 2+1 s’emmarca en les polítiques internacionals de Visió Zero, per tal que no es produeixi cap víctima a conseqüència d’un accident de trànsit, i a més del programa aprovat avui per a carreteres ja existents, la Generalitat desenvolupa aquest tipus de solucions en els projectes de noves carreteres o en actuacions de seguretat viària en àmbits puntuals.