Aquest 2023 l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí modificarà la plantilla de personal per incorporar reforços a l’àrea d’administració, del servei d’aigües i de turisme. En aquest darrer àmbit, s’elimina el Patronat de Turisme, constituït l’any 2016, per transformar-lo en el nou Consell de Turisme. Aquest canvi permetrà la creació de la plaça d’un cap d’àrea en substitució de l’actual gerent de l’Organisme de Gestió de les Instal·lacions i Activitats Museístiques, que es troba en procés judicial per un presumpte cas d’assetjament sexual a una companya de feina.

Els canvis es van aprovar inicialment en el ple del desembre, juntament amb la validació dels pressupostos, i es preveu que de cara al febrer es pugui convocar la primera reunió del nou Consell de Turisme. L’alcalde, Josep Maria Vidal, va exposar que “responen a una voluntat d’una reestructuració general de l’Ajuntament que afecta tres àrees importants”. Des de l’oposició, Junts per l’Espluga s’hi va mostrar “totalment en contra” i el regidor de Nova Espluga hi va votar a favor. Amb aquests reforços augmenta la despesa del capítol del pressupost destinat a personal que passa de 1,80 milions d’euros (2022) a 1,97 milions (2023). Un increment també propiciat per l’augment del 2% del sou de la plantilla i la incorporació de programes de pràctiques.

Un nou lideratge al capdavant de turisme

Entrada de l’Oficina de Turisme de l’Espluga (Foto: Gerard Bosch)

Els canvis són especialment significatius en el cas de l’àrea de turisme, ja que la creació d’una plaça de tècnic superior de turisme i cultura amortitzarà l’actual plaça de tècnic mitjà. L’equip de govern vol una persona més qualificada, per exemple en qüestions d’arqueologia i museologia, i que pugui liderar el desplegament del pla estratègic que ara s’està redactant.

ÀUDIO: Josep Maria Vidal defensa la necessitat de crear una nova plaça

Malgrat que no es va mencionar en el ple municipal, la proposta arriba després d’anys convulsos per un presumpte cas d’assetjament sexual en el si de l’Oficina de Turisme. Va esclatar el 2016 arran de la denúncia per part d’una treballadora i va derivar en una picabaralla política al ple entre el llavors govern de Convergència i Unió i el grup de Som Espluga. El 2021 l’Ajuntament va apartar temporalment el gerent del Patronat de Turisme, que va ser restituït la passada primavera. Ara, quan s’efectuï el procés de selecció de personal, s’eliminarà la seva plaça.

Creació del Consell de Turisme

Sessió ordinària del ple municipal del desembre del 2022 (Foto: Josep Morató)

D’altra banda, més enllà del relleu al capdavant de l’àrea, el govern espluguí també planteja canvis organitzatius. Dels actuals Patronat de Turisme i l’Organisme de Gestió de les Instal·lacions i Activitats Museístiques (INACMU) es passarà al Consell de Turisme. Josep Maria Vidal va justificar els canvis perquè consideren que, després de 6 anys de la creació dels organismes, no s’ha observat una millora de la gestió dels equipaments turístics ni tampoc es reflecteix en les xifres de visitants. El govern defensa que el nou Consell ha de ser més participatiu i, alhora, ha de donar major rellevància a la descoberta dels gravats paleolítics a la Cova.

ÀUDIO: L’alcalde explica els motius de la creació d’un nou organisme

Principalment, Junts per l’Espluga va lamentar la dissolució dels dos organismes que es van constituir en l’anterior mandat, quan ells estaven al govern. Per un costat, critiquen que es digui que no funciona quan en l’actual mandat no s’ha convocat en cap ocasió el Patronat ni se n’han nomenat els representants. L’alcalde, en resposta, va defensar que no ha estat possible a causa de la inestabilitat en el càrrec de secretaria-intervenció. De fet, remarca que el nou Consell de Turisme, a l’estil del d’Entitats, l’Esportiu o el d’Habitatge, no requerirà la presència d’aquest càrrec per poder-ser reunir.

ÀUDIO: El portaveu de Junts, Jordi Torre, critica els canvis

Reforç a administració i un enginyer per l’aigua

Justament, la reestructuració de la plantilla de l’Ajuntament, també es traduirà en un reforç per a l’àrea d’administració. Es crearà una plaça de categoria A2 que doni suport a la persona responsable de secretaria i intervenció. L’alcalde va explicar que es planteja davant la situació d’inestabilitat en aquesta figura i per la sobrecàrrega de feina que pateix l’Ajuntament.

ÀUDIO: Josep Maria Vidal parla del reforç per a l’administració

Finalment, la tercera incorporació a la plantilla de personal serà la d’un enginyer tècnic que s’ocupi dels projectes vinculats a l’aigua. Seria la primera pedra de cara a la constitució d’una empresa municipal d’aigües. Actualment, el servei públic s’està assumint amb personal de la brigada municipal, d’administració i amb l’enginyer tècnic del Consell Comarcal. Aquest nou professional hauria de liderar el desplegament del pla director d’aigües i projectes com l’arribada de l’aigua de l’Ebre o la renovació de les canonades.   

ÀUDIO: L’alcalde exposa la reestructuració del servei d’aigües