Les obres del Coll de Lilla es troben a prop de ser una realitat. D’aquí a poc més de 12 mesos ja es podrà circular per l’interior del túnel. Si no hi ha canvis al calendari previst, l’autovia es podria inaugurar de cara al setembre o octubre del 2023. De fet, les obres acabaran abans, però es preveu un període d’uns dos mesos per posar a prova l’electrònica i els elements de seguretat.
Per comprovar l’estat de les obres, un equip de Tac12 i l’EFMR han accedit aquest matí al túnel, acompanyats de la direcció de l’obra, per veure els avançaments d’aquest des que es va iniciar la perforació al 2019. Un dels dos túnels ja s’ha revestit completament i l’altre s’enllestirà el mes vinent. La presència d’argiles expansives va dificultar la perforació, però amb aquesta fase superada els treballs avancen amb el calendari previst.
Pel que fa al revestiment cada dia s’avancen 12 metres i només en queden uns 250 per completar l’actuació. A partir de llavors, s’iniciarà la instal·lació del gruix dels equipaments i l’electrònica del túnel que s’abastirà energèticament amb plaques solars les quals s’ubicaran a la boca del túnel.
Les connexions amb el túnel, a prop d’enllestir-se
D’altra banda, també s’han fet les primeres capes de pavimentació. On està més avançat és al costat de l’Alt Camp on hi haurà tres carrils de pujada abans d’accedir a la boca del túnel, mentre que a la Conca de Barberà l’autovia enllaçarà provisionalment amb la carretera N-240, segurament amb un accés directe. La connexió definitiva serà la que conduirà fins a l’AP-2, a Montblanc, però encara haurà d’esperar uns anys tot i les reclamacions de l’Ajuntament del municipi, des d’on asseguren que això causarà problemes de circulació.
Actualment, el projecte s’està redactant, encara que no s’executarà de forma immediata quan acabi el túnel. Sí que podria anar en paral·lel la millora de l’actual traçat del Coll de Lilla, que es podria licitar enguany, ja que els camions de mercaderies perilloses hauran de continuar fent ús d’aquesta via.