El curs escolar torna a completar-se a l’Espluga de Francolí després de nou mesos de canvis i adaptacions que han servit per recuperar gran part de la normalitat d’abans de la pandèmia. Els tres centres escolars de l’Espluga: l’escola Martí Poch, l’escola Vedruna i l’institut Joan Amigó i Callau clouen aquest mes de juny un any on l’eliminació de la mascareta va marcar un dels canvis principals de curs.

ÀUDIO: La directora de l’escola Vedruna, Teresa Roig, classifica el curs com un any de traspàs

Durant l’any els alumnes van poder deixar enrere algunes de les restriccions més notòries com la mascareta, però no va ser fins fa poques setmanes que es va permetre barrejar grups bombolla i les escoles acaben el curs 2022-2023 amb algunes restriccions encara vigents. A més, els centres van viure el punt àlgid de la pandèmia durant els mesos de gener i febrer, on professors de tots tres centres agafaven la baixa de forma simultània a causa de la Covid i no es podrien cobrir totes les bacants disponibles.

ÀUDIO: La directora de l’escola Martí Poch, Ester Anglès, destaca el pitjor moment del curs

Els centres han pogut recuperar les activitats programades pel 2021-2022 (Imatge: Laia Molné)

Tot i aquests contratemps els centres van poder recuperar la majoria de projectes programats abans de la pandèmia. En el cas de l’escola Martí Poch s’ha celebrat l’any “Respirem Ciència” que es va dedicar a professionals i activitats d’aquest àmbit. A l’escola Vedruna s’ha continuat amb la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i destaca també l’inici d’un nou projecte amb la mirada interior i l’autoestima com a protagonistes.

Entre les activitats destacades de l’Institut Joan Amigó està haver fet per primer cop al centre unes jornades d’ERASMUS amb altres instituts d’Eslovàquia, Txèquia, Bulgària i Turquia desplaçant alumnes a aquests països i rebent la visita dels mateixos. Un altre dels canvis més rellevants de l’INS Joan Amigó és el canvi d’horari del centre, per un d’intensiu. El centre fa una valoració neutra d’aquest nou horari, amb alguns desavantatges com no poder oferir menjador als alumnes que ho necessiten i avantatges com que els joves disponguin de la tarda per altres activitats.

ÀUDIO: El director de l’Institut Joan Amigó, Josep Besora, explica que ha comportat aquest canvi d’horari

Les classes començaran el 5 de setembre de cara al curs 2022-2023 (Imatge: Laia Molné)

Incertesa de cara al curs vinent

Tots tres centres coincideixen en la incertesa que es presenta davant del curs vinent. D’una banda, les classes començaran el dia 5 de setembre, més d’una setmana abans del que és habitual, el que farà precipitar la preparació d’activitats. A més el model estudiantil del mes de setembre canvia en algunes escoles com la Martí Poch on es farà horari intensiu i a les tardes hi haurà lleure educatiu per aquelles famílies que ho demanin. Un nou format que presenta un escenari d’incertesa pel centre.

ÀUDIO: La directora de l’escola Martí Poch detalla com funcionarà aquest nou format

D’altra banda, el currículum del curs vinent pateix un canvi de 180 graus afegint una hora setmana dedicada a projectes transversals entre diferents assignatures i la possibilitat de fusionar matèries en una sola aula. Un canvi que s’espera que sigui positiu, però que des dels centres encara treballen per gestionar-lo correctament.

ÀUDIO: El director de l’Institut Joan Amigó parla del canvi de currículum

Dos canvis que es trobaran el curs vinent i que mantenien als centres de l’Espluga en un interrogant constant sobre l’èxit, o no, d’aquestes novetats.

ÀUDIO: La directora de l’escola Vedruna resumeix els canvis del curs vinent