Finalment, la Coordinadora de Pastorets de Catalunya ha pogut celebrar l’esperada IV edició del Congrés de Pastorets de Catalunya que va haver de ser posposada els anys 2020 i 2021 a conseqüència de la pandèmia. Els Pastorets de l’Espluga han exercit d’amfitrions de les més de 200 persones d’arreu de Catalunya que han participat en les diferents activitats acadèmiques, formatives, culturals i de debat que s’han celebrat aquest cap de setmana al Casal i al Casalet de l’Espluga.
ÀUDIO: El membre de Pastorets de l’Espluga, Àngel Tierz, valora el IV Congrés de Pastorets
El tret de sortida es va donar el divendres al vespre, convertint les coves de l’Espluga en l’infern, on es va fer l’obertura dels actes i es va comptar amb la conferència sobre «Les arrels dels pastorets en la teatralitat medieval» oferta pel gestor cultural Jordi Bertran, juntament amb la representació d’algunes de les obres de Pastorets per part de l’Orfeó Reusenc. Durant l’acte Jordi Bertran va ser el primer a qüestionar sobre si caldria iniciar el procés de sol·licitud de declaració de Patrimoni Immaterial de la Humanitat, una reflexió que van compartir altres conferenciants.
Tres taules rodones han protagonitzat la part de debat i reflexió del IV Congrés. Entre altres temes, s’ha parlat sobre la necessitat d’evolucionar cap a una normalitat de gènere, tenint en compte que els àngels i els dimonis no tenen sexe i que els pastorets són un altaveu de la societat. El debat també ha girat sobre la necessitat de reconèixer la cultura existent, però readaptant i fent noves dramatúrgies.
Masterclass i tallers pràctics
En la conferència de mitjans i xarxes s’ha remarcat la necessitat de dedicar temps en comunicar i que sigui una persona o un equip dedicat exclusivament a això. A la taula “Tot voluntariat o amb professionals?” els ponents han coincidit en assenyalar que és important que els actors siguin amateurs, ja que és el poble qui fa l’espectacle i manté la tradició i l’entusiasme, tot i que és necessària la implicació de professionals per aconseguir un espectacle més complet.
En l’àmbit artístic s’ha gaudit d’una masterclass amb l’actor Dafnis Balduz i una sessió artística intensa amb el polifacètic Pep Plaza. La directora Txell Roda ha impartit una masterclass de direcció. L’àmbit tècnic s’ha desenvolupat al teatre del Casal que ha servit d’escenari per repassar les tecnologies digitals a primera hora, i després en Miquel Pujol i en Josep Maria de Ramon han estat el “ying” i el “yang” de la pirotècnia als Pastorets.
A la tarda, el mag Jordan Bosco ha posat en valor els escotillons que a dia d’avui encara tenen alguns teatres i ha donat solucions partint de la màgia i la il·luminació per remarcar i resoldre escenes de les representacions de pastorets. Als tallers de maquillatge i vestuari s’ha vist com fer servir el làtex per envellir a una persona o convertir-la en dimoni, i com treballar vestuari i attrezzo.
Cloenda i reconeixements als participants
La cloenda ha servit per visualitzar el punt de trobada, germanor, relació i intercanvi que s’ha produït al llarg de tota la jornada després de dos anys de pandèmia i dues temporades de pastorets especialment complexes. Aquest final de Congrés ha estat presentat pel periodista i actor de Pastorets, Xavier Graset, fent un homenatge a les persones que fa 50 anys o més que fan pastorets. “La música dels Pastorets, un viatge d’emocions pel territori” ha estat el concert que ha posat la cirereta del IV Congrés, amb músiques procedents de diferents representacions d’arreu del país, interpretades per músics professionals sota la direcció de Sergi Esparza.
ÀUDIO: Acte de cloenda del IV Congrés de Pastorets