Les empreses vinculades al sector de l’automoció esperen un canvi de tendència l’any vinent i començar a sortir de la crisi per la falta de semiconductors a mitjans del 2022. Asseguren que és una situació transitòria i que es podrà desencallar del tot en menys de dos anys.

La falta dels semiconductors que s’utilitzen en els xips ha paralitzat, entre altres, el sector de l’automoció. Primer van ser les grans marques i després se’n van ressentir les fàbriques de components que també han hagut d’aplicar ERTO per reduir les jornades laborals dels treballadors. Aquestes empreses, amb presència al Camp de Tarragona, creuen que el pitjor ja ha passat.

Dilluns en van parlar representants d’empreses com Mahle o Ames en un acte organitzat per la Cambra de Comerç de Reus a Montblanc. «Crec que hem passat el pitjor, que va ser al setembre quan hi va haver una parada de clients i una incertesa molt gran. Creiem que això no tornarà a passar», ha explicat a TAC12 el director de planta de Mahle a Montblanc, Roger Gombau.

ÀUDIO: El cap de la planta de Mahle a Montblanc, Roger Gombau, parla de la crisi actual


L’aturada per la pandèmia i la deslocalització de la indústria expliquen part d’aquesta crisi dels semiconductors, que es pot traslladar també a altres matèries primeres. «És probable que apareguin altres crisis per mancança d’altres productes. Després d’aturar el món, tornar-lo a arrencar no és tan fàcil», explica Jordi Olivé, director de planta d’AMES a Montblanc.

ÀUDIO: El cap de planta d’Ames Montblanc, Jordi Olivé, destaca la situació que s’està vivint

Nous projectes ajornats

Més enllà que es puguin començar a normalitzar les cadenes de distribució de les matèries primeres, també hi ha altres factors que conviden a un cert optimisme. Des de la multinacional Mahle, per exemple, exposen que podrien sortir alguns nous projectes que es van ajornar mesos enrere.

Les empreses estan convençudes que seguiran amb alts i baixos i caldrà flexibilitat per adaptar-s’hi. I dues reflexions més: els vehicles d’alta gamma no s’estan veient tan afectats per l’actual crisi, ja que els xips disponibles es destinen a aquests cotxes perquè tenen un marge de benefici més gran.

D’altra banda, l’impuls del vehicle elèctric obre un altre debat perquè moltes de les empreses de components podrien quedar fora de joc perquè estan especialitzades en el motor de combustió. En van parlar els representants de quatre empreses del sector al Camp de Tarragona en una taula rodona que va organitzar dilluns la Cambra de Comerç de Reus a Montblanc.