Des del passat mes d’octubre la regidoria de comerç estudia de forma conjunta amb la consultora Blau Advisors Strategic Partners la situació actual de botigues i botiguers de l’Espluga i els canvis que cal implementar. Per fer-ho s’ha enquestat a més de 450 consumidors, s’ha entrevistat 100 empresaris del municipi i s’ha creat un mapa per detectar les zones més dèbils. Amb totes aquestes dades a la mà l’Ajuntament iniciarà ara un Pla d’Impuls per reforçar el comerç local.

Entre els resultats extrets destaquen tres grans blocs: L’enquesta ciutadana, les valoracions de les entrevistes a l’empresariat i les dades del cens de locals d’activitats econòmiques. Tres punts fonamentals per millorar la interacció dels veïns amb les botigues de proximitat.

ÀUDIO: El director de Blau Advisors Strategic Partners, Alfons Bataller, destaca els tres grans blocs d’estudi

L’empresa espluguina Blau Advisors Strategic Partners ha estat l’encarregada de realitzar l’estudi (Imatge: Laia Molné)

Dels diferents resultats extrets, cal posar en rellevància, en el bloc de consultes amb la ciutadania, una satisfacció superior al 8 sobre 10 pel que fa a l’atenció del comerç local. La varietat de productes, en pràcticament el 70% dels casos i l’aprofitament dels desplaçaments en el 37% dels casos són, elements clau de la motivació per comprar a fora, així com la falta d’un horari més ampli d’obertura. També es posa en valor la importància de la compra online o les comandes per Whatsapp, sobretot als enquestats menors de 45 anys.

Entre els 128 botiguers entrevistats, destaca que un 66% de comerços i empreses del municipi són negocis consolidats amb més de 10 anys d’existència i en un 20% dels casos, les empreses haurien de contractar personal però no els és possible. El repartiment a domicili i la comanda per internet, molt sol·licitats per la ciutadania, estan disponibles en el 40% i el 33% respectivament. 

Ambdues parts destaquen la necessitat de millora de la neteja vial i la reformulació del model i sistema d’aparcament, així com l’ús de la zona blava. Uns indicadors que se sumaran al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible que està creant actualment l’Ajuntament.

L’estudi es convertirà en el punt d’inflexió per començar un Pla d’Impuls per reforçar el comerç local (Imatge: Laia Molné)

Una setantena de locals comercials buits a l’Espluga

En relació amb el cens de locals registrat al municipi, se n’han comptabilitzat més de 260 dels quals 190 tenen ús comercial o particular. L’estudi recull un cens de 73 locals desocupats, 20 dels quals qualificats com a locals comercials amb possibilitat de reobertura. Per tant, 53 locals o possibles espais per a comerços requereixen de reforma. El nucli històric i la  zona central del poble aglutinen la major part dels locals desocupats.

Amb totes aquestes dades, l’Ajuntament iniciarà ara, amb el suport de ConcActiva i la conselleria de promoció econòmica i el Consorci de Comerç Artesania i Moda de la Generalitat de Catalunya un Pla d’Impuls Comercial, no només per recuperar els comerços buits sinó per millorar el flux entre comerciants i compradors.

ÀUDIO: El regidor de comerç de l’Espluga de Francolí, Enric Mercadé, destaca la importància de crear aquest Pla d’Impuls