L’àrea de Medi Ambient del Consell Comarcal de la Conca de Barberà ha finalitzat el procés d’instal·lació i posada en funcionament dels nous contenidors intel·ligents. El nou sistema de recollida de brossa amb contenidors intel·ligents es va implantar de forma progressiva durant els mesos de setembre i octubre de 2020 amb la instal·lació dels nous contenidors i, del novembre al gener, amb el tancament progressiu d’aquests a tots els municipis, on es compta amb 90 tancaments de cada tipologia.

ÀUDIO: La tècnica de Medi Ambient de la Conca de Barberà, Mireia Bonastre, repassa les bones xifres del nou sistema

La implantació del nou servei de recollida de residus municipals amb contenidors intel·ligents s’ha implantat a més de 3.300 llars de 15 municipis i diferents nuclis de la Conca de Barberà. Durant el mes d’agost es van fer accions informatives a tots els nuclis participants en la recollida de residus mitjançant contenidors tancats, amb les mesures corresponents d’higiene i desinfecció. Aquest punts informaven sobre el funcionament de l’aplicació, l’obtenció de la targeta i/o la resolució de problemes i dubtes que puguin sorgir.

I, el mes de setembre, va començar el nou servei de recollida de residus, tant dels municipis on es fa la recollida porta a porta i on s’implanta el sistema de contenidors tancats d’orgànica i resta amb control d’accés. En aquest sentit, hi ha municipis que combinen els dos models: al nucli principal s’implanta la recollida porta a porta i als nuclis agregats, el sistema de contenidors tancats d’orgànica i resta amb control d’accés.

El model de contenidors tancats és un model que s’utilitza a diferents indrets del país. A la Conca de Barberà, també es va fer una prova pilot a Rocafort de Queralt al juny del 2018 i, després de valorar-ne el funcionament, es va optar per implantar-ho a tots els nuclis petits de la comarca, ja que l’experiència ha estat molt positiva, aconseguint prop del 80% (es partia del 54%).

Un sistema de tancament amb targetes personalitzades

El sistema consisteix en realitzar el tancament del contenidor d’orgànica i del contenidor de resta. Aquest sistema de tancament consisteix en un pany que s’ubica a les tapes dels contenidors i que fa que les tapes es mantinguin bloquejades. La identificació́ de l’usuari mitjançant una targeta electrònica és el que permet el desbloqueig del contenidor mitjançant un dispositiu electromècanic.

Amb el tancament del contenidor el ciutadà només pot accedir a ell mitjançant una targeta magnètica. Aquesta targeta permet obrir el contenidor en qualsevol moment tots els dies de la setmana. La targeta o l’aplicació està associada a un habitatge, és a dir, a una adreça, de manera que les dades amb les quals es treballa són les mateixes que les actuals, les de la taxa d’escombraries, i se’n garanteix la seva protecció.

Actualment, tota la població relacionada en aquest sistema ja està donada d’alta en el servei ja sigui amb aplicació de mòbil o amb targeta. Aquella gent que per motius aliens encara no s’ha donat d’alta a l’aplicació i vol sol·licitar targeta esperem que ho facin el més aviat possible, i si resta qualsevol dubte es poden dirigir al 977 86 56 00.  

Els contenidors de Rocafort de Queralt s’obren amb una targeta (Foto: Gerard Bosch)