Fa unes setmanes que alguns alumnes de l’Institut Joan Amigó de l’Espluga de Francolí i el Centre de Menors no acompanyats de Barberà de la Conca participen en el projecte ‘Només d’Anada’ per entendre i viure de primera mà les migracions i com ens afecta, tot a través d’una proposta artística del col·lectiu La Caixa de Vidre.

En aquestes 8 sessions es realitzen classes dinamitzades basades en un viatge simbòlic per aconseguir que els alumnes prenguin consciència i se sensibilitzin a través de l’art. Els impulsors d’aquest projecte, Oriol Segons, Quim Molla i Quim Torras, asseguren que de manera visual i didàctica, els alumnes estan connectant amb la problemàtica de les migracions.

ÀUDIO: Un dels dinamitzadors del projecte, Oriol Segons, explica com és una de les sessions

Aquestes sessions s’havien de realitzar, en un inici, amb el grup de l’Institut de l’Espluga i el grup de menors no acompanyats de forma conjunta, però a causa de la situació actual les sessions es realitzen respectant els grups bombolla. De la mateixa forma s’esperava realitzar una mostra ensenyant els resultats del projecte, una acció que de moment ha quedat ajornada sense data per culpa de la pandèmia.

ÀUDIO: Quim Torras, membre de La Caixa de Vidre, parla del projecte itinerari que es volia realitzar

En el projecte hi participa el grup Implica’t de l’Institut Joan Amigó, des d’on anul·lament s’organitzen activitats amb entitats del municipi amb un grup d’alumnes que sol ser conflictiu o amb notes baixes, amb la intenció que serveixi per enfocar els estudis de manera diferent.

ÀUDIO: La coordinadora del grup Implica’t, Gemma Palau, explica en què consisteix aquest projecte

Una de les sèries de l’exposició ‘Només d’anada’ (Imatge: Laia Molné)

Un projecte inclòs en el Pla Educatiu d’Entorn

Aquest projecte forma part del Pla Educacional d’Entorn d’aquest 2020 que han impulsat de forma conjunta l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí i el Museu de la Vida Rural i que pren com a punt de partida l’exposició de Piero Sacchetto ‘Només d’anda’ que es pot visitar al Museu de la Vida Rural.

Aquesta exposició ha sigut el punt de trobada entre l’Ajuntament i el Museu per començar el que esperen, sigui el primer de molts Plans d’Educació conjunts. Pel que fa a les migracions com a tema central, des del museu destaquen que es vol reflexionar sobre aquest conflicte als entorns rurals, on també hi existeix i a vegades és poc visible.

ÀUDIO: La directora del Museu de la Vida Rural, Gemma Carbó, explica la tria de les migracions com a tema central del Pla Educatiu

Un Pla Educatiu format per un gran nombre de branques com conferències especialitzades, visites escolars al museu, projectes de cohesió comunitària, la participació de la Biblioteca Municipal i altres entitats del poble. Tot, girant al voltant de les migracions, com les entenem i la reflexió que s’extreu des de diferents entitats.

ÀUDIO: La regidora d’Educació de l’Espluga de Francolí, Anna Garcia, destaca els agents implicats en aquest Pla Educatiu