Endesa ha finalitzat recentment els treballs per a dotar de subministrament elèctric, és a dir, energitzar, els túnels del coll de Lilla de l’autovia  A-27 de Tarragona, al seu pas pels termes municipals de Valls i de Montblanc. Els treballs es van iniciar el setembre del 2019 i han estat finalitzats aquest estiu amb la posta en servei de totes les instal·lacions construïdes.

Així, la Companyia ha instal·lat dos nous subministraments de mitjana tensió: el primer, a la boca sud (costat Valls), que serà on estarà ubicat el centre de control dels túnels; i el segon, a la boca nord (costat Montblanc). A part, ha estat necessari el desplaçament d’una línia de doble circuit a la sortida dels túnels -costat Montblanc-, per guanyar l’alçada necessària per a mantenir les distàncies reglamentàries amb la futura plataforma per on discorrerà l’autovia. Aquest desplaçament ha propiciat, també, el canvi d’ubicació del centre de transformació que donava subministrament elèctric a la pedania montblanquina de Lilla.

Les feines no han estat exemptes de problemes i de dificultats, degut a les inclemències meteorològiques de l’any passat (la gota freda Dana, a l’octubre) i d’aquest mateix any (la borrasca Gloria, al gener), que van deixar grans quantitats d’aigua i els camins enfangats, fet que impedia accedir a la zona i donar la continuïtat que requerien els treballs. A part, la difícil l’orografia del terreny va posar a prova als equips humans que hi treballaven, com la maquinària pesada que utilitzaven. Per últim, quan ja quasi tot estava a punt de finalitzar, es va decretar l’estat d’Alarma degut a la Covid-19, que va retardar la posada en servei de les instal·lacions.

Aquests treballs, impulsats pel Ministeri de Foment, han estat executats per Endesa amb la col·laboració de l’empresa constructora dels túnels Acciona.

Treballs en el túnels del Coll de Lilla (Imatge: Endesa)