L’Oficina de Turisme de Montblanc va tancar l’any 2019 amb 28.888 seguidors a la seva comunitat virtual a través de les diverses xarxes socials que gestiona amb la marca Montblanc Medieval.

L’any 2014 es va iniciar una aposta decidida per les xarxes socials com a mitjà de relació amb possibles visitants i, a la vegada, com a element d’interacció directa i efectiva amb un públic ampli configurat per convilatans, turistes que han estat al municipi i futurs visitants que encara no han pres la decisió d’anar a Montblanc.

En tancar 2019, un any més, Facebook torna a ser la xarxa on hi ha un major nombre de seguidors, amb 15.389 a la pàgina principal i 1.471 a la de Terrània, a Instagram 8.582 i a Twitter 3.446. Aquestes són les tres xarxes on es treballa més intensament, amb publicacions cada dia de l’any i una intensa relació amb els usuaris.

La pàgina de Facebook de Montblanc Medieval acabà l’any amb 15.389 seguidors, amb un increment de 2.311. La pujada té a veure amb les campanyes de promoció coincidint amb els grans esdeveniments que se celebren a Montblanc.

Cada dia hi ha una salutació de bon dia als seguidors. S’utilitza una imatge que inspiri visites o escapades al municipi. Es tria d’Instagram entre totes les que es comparteixen amb l’etiqueta #montblancmedieval. Són imatges que reflecteixen l’actualitat: celebracions, festes, elements meteorològics, paisatges i, òbviament, patrimoni monumental. Cada mes se’n fan reculls i es convida als usuaris a votar-les. Precisament aquests dies es fa la tria de les millors imatges de l’any 2019.

La pàgina també serveix per a informar sobre aspectes relacionats amb el turisme i per a promocionar els esdeveniments que tenen lloc a Montblanc, estiguin o no directament organitzats per l’Oficina de Turisme. S’hi poden trobar totes les notícies, igual que a www.montblancmedieval.cat.

A la xarxa de les imatges per excel·lència, Instagram, l’evolució del compte de Montblanc Medieval segueix la tendència d’anys anteriors i ha estat molt positiva. Aquest compte, estrenat el maig de 2016 ha passat de 5.145 a 8.582 seguidors al llarg de l’any 2019. El 57% són dones i més d’un 80% són de Catalunya.

Durant l’any, les 386 fotografies compartides han acumulat més de 207.700 «m’agrada», i s’ha arribat a una mitjana diària de 540 per foto.

Cada matí es publica una foto que mostra els atractius del municipi. Fotos de Montblanc, la Guàrdia dels Prats, Lilla, Prenafeta i Rojals, de patrimoni, de paisatges, detalls, panoràmiques, festes, esdeveniments, gent… Les imatges pretenen inspirar els seguidors i que es converteixin en un reclam per decidir fer una visita. Totes han estat realitzades per l’equip de l’Oficina de Turisme.

La foto amb més «m’agrada» de l’any fou la publicada el 23 d’octubre, l’endemà de la riuada del Francolí, on es veu el Pont Vell i els voltants. Obtingué 1.320 likes, una xifra mai obtinguda abans per cap altra foto.

El 2015 es va iniciar un impuls específic del perfil a Twitter que en els darrers anys ha tingut un important creixement. S’ha acabat l’any amb 492 publicacions (al juny 57), 844.900 impressions (93.000 al juny), i 11.875 visites (1.866 a l’abril). Es va acabar 2019 amb 3.446 seguidors, amb un increment al llarg de l’any de 302. El perfil dels seguidors és clarament de proximitat, amb un 80% de catalans, el 52% són homes.

A Montblanc la responsabilitat de comunicar la destinació turística a través de les xarxes i del web Montblanc Medieval és de l’equip de l’Oficina de Turisme que també es reforça amb el web i les xarxes més institucionals de l’Ajuntament per part dels responsables en comunicació de l’Ajuntament de Montblanc.

L’Oficina de Turisme publica missatges a les xarxes i al web de forma coordinada, es programen en funció de l’actualitat del moment i s’intenta variar en els temes centrals o els igers dels quals es comparteixen imatges.

Tot plegat és possible gràcies als protagonistes de les xarxes socials: els usuaris. Ells proveeixen d’imatges de gran qualitat que donen mirades singulars i úniques d’un mateix element, fan comentaris, interactuen amb els “m’agrada” i les comparticions, i s’acaben convertint en prescriptors fiables de la destinació, ja ue no deixen de recomanar.

Ja l’any 2015 el compte de Facebook va acabar amb més seguidors que habitants té el municipi i el 2019 ja s’ha duplicat la xifra d’habitants. Respecte a les grans ciutats, Montblanc té l’handicap de no tenir tant volum de seguidors de convilatans, i resulta imprescindible teixir una xarxa real de potencials visitants.

Tot i això, el paper dels vilatans és molt important, i han passat a desenvolupar una tasca clau en la promoció de Montblanc. Les imatges que comparteixen a Instagram donen una visió real i molt variada del municipi en tots els moments de l’any, a Facebook hi fan comentaris que poden ser profitosos per als possibles visitants, i a Twitter s’encarreguen de difondre missatges amb els retuits.

En total, una comunitat que s’atansa als 30.000 membres gràcies als quals Montblanc Medieval es dona a conèixer en cercles on no s’hi pot arribar a través dels mitjans tradicionals.