Els visitants del Pessebre Vivent de l’Espluga s’endinsaran enguany a un entorn nou, i en alguns punts, difícil de reconèixer. El municipi renova el relat de la representació estàtica, que des del 2009 es fa als carrers del centre històric medieval, on s’ha recuperat el Pessebre Vivent de gran format, amb una gran recreació històrica. A l’Espluga es representen pessebres vivents des de 1964, amb dos episodis de gran esplendor, de 1967 a 1977 a les Coves de l’Espluga, i des de 2009 als barris del Capuig i del Castell, de forma biennal i arribant als 3.000 visitants cada edició. 

Dos antics nuclis convertits en Betlem i Natzaret

La principal novetat d’aquest any és la nova distribució d’escenes per transportar el visitant a dues viles de l’antiga Judea, el poble de Betlem, on neix Jesús, i la ciutat de Natzaret, on viuen Josep i Maria. El visitant s’endinsarà per Betlem a les cases i carrers de l’antiga Espluga Sobirana o de dalt, un dels dos nuclis de població de l’Espluga Medieval. Als seus afores, sota les ruïnes de l’antic castell, trobarà l’estable en una cova. Ja d’entrada a Natzaret, pels carrers de l’antiga Espluga Jussana o de baix, el visitant viurà l’ambient d’uns dies després d’aquell primer Nadal, quan la família ja ha tornat a casa seva. 

10 escenes renovades

Per fer possible aquest nou relat, en total s’han hagut de modificar una desena d’escenes principals del Pessebre Vivent canviant-les d’ubicació i de format, i millorant la recreació històrica i el recorregut completament immersiu pel visitant. L’objectiu és captivar també tothom que ja coneix aquesta representació, l’única feta amb figurants estàtics -completament quiets- de les comarques de Tarragona. 

Una de les estrenes importants és la nova escena de la casa de Josep i Maria a Natzaret, dies després del naixement de Jesús, amb corral, celler i fusteria, i on rebran una visita molt peculiar, seguint els preceptes evangèlics que fixen l’arribada d’uns savis coincidint amb l’ordre d’Herodes I el Gran de fer matar tots els infants menors de 2 anys nascuts a Betlem. Uns fets que, per l’edat fixada, no serien immediatament després del naixement de Jesús. 

D’aquesta manera també es renova completament l’escena més estimada del Pessebre, tot i que es manté al mateix espai. Josep i Maria portaran a Jesús al món en un estable abandonat construït sobre la roca d’una cova -una balma original de conglomerat-, en la més estricta solitud i pobresa d’una nit freda d’hivern a Betlem, on havien anat a empadronar-se. Els visitants seran els primers a arribar-hi. També es renoven completament el campament romà, i s’estrenen hostal a Betlem, el forn de pa i el celler, amb nous recorreguts per l’interior de cases i carrerons fins ara no vistos. 

A Natzaret, el mercat retornarà als seus orígens, a tocar de l’església Vella, i la Sinagoga de la ciutat viatja fins l’interior de les antigues cavallerisses medievals de la rectoria, on es representarà per primer cop la visita de Jesús al temple, als seus 12 anys. L’últim episodi evangèlic conegut de la seva infantesa. En aquesta part del recorregut, des de la casa on s’escenifica la ferreria i el safareig -i que en un futur s’ha d’enderrocar- s’han habilitat nous accessos i passos que permetran descobrir noves perspectives. 

Imatge: Cedida

Rècord de figurants i animals vius 

El Pessebre Vivent també ha aconseguit consolidar i fins i tot ampliar l’equip de figurants i muntadors fins a rècords històrics: 175 persones, 140 de les quals com a figurants i la resta, personal d’accessos, mobilitat i taquilla, més la quinzena de nois migrants acollits a Barberà de la Conca, alguns dels quals també faran de figurants. Això ha permès ampliar les representacions fins els 4 dies -26, 27, 28 i 29, a les 18h, les 18.30h, les 19h i les 19.30h.

També s’amplia el gruix d’animals vius, cuidats sempre amb les màximes precaucions i procedents de granges o criadors certificats. La cura i el benestar dels animals en espais idonis i amb les mínimes molèsties és una de les prioritats de l’organització. Hi haurà corders o ovelles, bestiar de corral, cavalls i ases i els ja coneguts camells del Pessebre de l’Espluga. Per la selecció del bestiar i dels aliments es segueixen amb rigor els criteris històrics del moment -abans de la descoberta d’Amèrica- i de la cultura i religió jueva. 

Millora dels accessos i menys cues

Una altra de les prioritats de l’organització per aquest any ha estat la millora i senyalització dels accessos i aparcaments, i una renovada gestió de la venda d’entrades després de la prova pilot del 2017. Aquest any, totes les entrades que estan a la venda al web pessebredelespluga.com, l’App Pessebres Vivents, l’Oficina de Turisme de l’Espluga o el mateix dia a taquilla de la plaça de l’Església (a partir de les 17h), van etiquetades amb dia i hora de visita. L’objectiu és regular el flux de persones i reduir el temps d’espera d’entrada. 

A la zona prèvia a l’accés, al carrer del Mig, enguany es repartirà el Caldo de Nadal Aneto, gratuïtament, hi haurà WC, i es podrà visitar l’espai d’interpretació dels jueus de l’Espluga, a més del Micvé jueu amb realitat virtual (dies 28 i 29). A banda, l’entrada inclou pa torrat i botifarra negra de l’Espluga a l’acabar, i 2×1 per visitar les Coves de l’Espluga, el Museu de la Vida Rural, la Fassina Balanyà, la Ruta Templera i Hospitalera amb realitat virtual i el Museu del Pessebre de Catalunya a Montblanc. La part dels beneficis que es destinen a accions social seran aquest any pels damnificats per la riuada del 22 d’octubre a l’Espluga. 

Per fer-ho possible, l’Associació del Pessebre Vivent de l’Espluga i l’Ajuntament de l’Espluga porten des de l’estiu treballant de forma conjunta a través de les regidories de Cultura i Festes, Turisme i Comunicació i també de Serveis Municipals, amb el suport de la Federació de Pessebres Vivents de Catalunya i d’una vintena d’empreses i entitats de la Conca de Barberà.