Aquest dilluns, 3 de setembre, fa un any de la prohibició de la circulació de camions en l’N-240. L’1 de setembre del 2018, van entrar en vigor les mesures extraordinàries acordades entre el Ministeri de Foment i la Generalitat per a reduir la sinistralitat als trams de la nacional, que passaven i passen encara per l’obligatorietat dels camions de circular per l’autopista AP-2 entre Montblanc i les Borges Blanques.

El desviament forçat, a canvi d’una bonificació d’entre el 43% i el 50% del cost dels peatges que no satisfà els camioners, va portar, naturalment, més vehicles pesants a l’autopista, segons les dades que ha publicat l’Agencia Catlana de Noticies, més de 1.000 camions diaris es desvien cada dia per l’AP-2.

El recorregut habitual dels camioners en l’autopista de peatge de l’AP-2 és de les Borges Blanques a Montblanc amb un 90,1%, mentre que el recorregut complet bonificat entre la capital de les Garrigues i el Pla de Santa Maria tot just suposa el 5,4%.

Durant el primer any amb restriccions s’han comptabilitzat 2,08 milions de trànsits desviats pel que fa a la N-340 i la N-240. En concret a les nostres comarques 300.000 camioners s’han vist obligats a passar per l’AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria.

Peatge de l’autopista a Montblanc (Foto: Gerard Bosch)

La prohibició de pas per la carretera nacional i el desviament obligatori cap a l’autopista ha fet que els accidents amb morts i ferits greus hagin caigut aproximadament a la meitat a les vies convencionals, segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT) a l’ACN. L’N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc ha tingut una davallada dels accidents amb morts i/o ferits greus del 57,1%. Aquí han passat de 3,5 a 1,5 sinistres cada any, de mitjana. Per contra, al tram alternatiu de l’AP-2 han crescut de 0,2 a 1,5.

Mentrestant, els Mossos d’Esquadra han denunciat a 4.028 transportistes a qui havien enxampat incomplint la prohibició de pas pels diversos trams de l’N-340 i l’N-240. Això ha comportat que el Servei Català de Trànsit hagi obert 920 expedients per infraccions detectades en relació a l’N-240.

Divendres, el conseller de Territori, Damià Calvet, va considerar «més favorable» desviar de l’N-240 a l’AP-2 els camions que circulen entre Lleida i Montblanc, perquè el tram bonificat entre la capital de la Conca de Barberà i el Pla de Santa Maria és poc «eficient». El conseller va confiar que l’acord per fer efectiva la mesura es pugui formalitzar en les pròximes setmanes.