Descobrir com eren els anys 70 i 80 al planeta Terra amb ulls d’extraterrestre. Aquest és el relat amb el qual es trobaran els visitants de l’exposició “Una mirada al passat” que han produït els alumnes de quart d’ESO de l’Institut Joan Amigó i Callau de l’Espluga de Francolí. Es tracta del programa Un museu a l’aula, un projecte pioner del Museu de la Vida Rural que es basa en la concepció d’entendre el museu com un recurs pedagògic.

Un projecte pioner

Actualment molts museus o teatres estan desenvolupant els anomenats tàndem o magnets que pretenen crear aliances entre els equipaments culturals i els educatius. Des del Museu de la Vida Rural segueixen aquesta filosofia, tot i que al mateix temps, encapçalen un projecte pioner ja que se centren amb els llenguatges expositius. La directora del MVR, Gemma Carbó, ha explicat a l’EFMR que aquesta pràctica inclou “moltes alfabetitzacions com el so, la música o els objectes”.

ÀUDIO: Gemma Carbó explica que se centren amb els llenguatges expositius

L’any passat ja es va fer una prova pilot amb altres instituts del territori, aquesta experiència els va fer millorar alguns aspectes com ara incloure una formació prèvia al professorat. Amb aquest programa, el Museu vol lligar-se al territori i “treballar en clau de sostenibilitat”, ha dit Carbó, apostant per les “sinergies” perquè “el territori es benefici de totes aquestes aliances”.

El projecte Un museu a l’aula ha sigut el “laboratori”, en paraules de la mateixa directora, del nou projecte educatiu que presentaran enguany. Serà el programa més destacat, a banda de les activitats puntuals que puguin preparar.

ÀUDIO: Gemma Carbó diu que aposten per la sostenibilitat

Una mirada al passat

“Una mirada al passat” és el títol de l’exposició dels alumnes de quart d’ESO de l’Institut Joan Amigó de l’Espluga. 35 nois i noies han reunit objectes com cassets, màquines d’escriure o pessetes per treballar el llenguatge expositiu i les tasques a l’entorn del procés de creació d’una exposició. Tot plegat, s’emmarca en el projecte de final de curs. Un dels alumnes, Aleix Valero, ha explicat que alguns objectes dels que han exposat els han “sorprès” perquè no els havien vist abans.

ÀUDIO: Aleix Valero comenta que alguns dels objectes no els havia vist abans

Una altra de les estudiants, Catalina Riutort, ha reconegut que ha sigut “complicat compaginar-nos tots”, però ha destacat el treball en equip. També ha explicat que  els ha servit per apropar-se al territori descobrint que el museu “és molt acollidor” i té una vessant “educativa”.

ÀUDIO: Catalina Riutort destaca el treball en equip

Projecte competencial

La tutora del grup de quart d’ESO, Eugènia Vizcarra, ha valorat positivament la iniciativa, tenint en compte que ha sigut interdisciplinari amb un equip de finançament, un altre de comissariat o de comunicació, entre d’altres.

ÀUDIO: Eugènia Vizcarra explica com ha funcionat el projecte

A més a més, aquest programa s’emmarca en el projecte competencial, una manera de treballar col·lectiva, amb un objectiu final. Vizacarro ha dit que “és un bon exemple abans d’entrar al món laboral per veure les maneres de treballar”.

ÀUDIO: Eugènia Vizcarro destaca el projecte competencial

La mostra s’inaugurarà aquest divendres a les sis de la tarda al Museu de la Vida Rural i es podrà veure fins al 14 de juny en l’horari habitual del museu.