Aquesta setmana s’han iniciat les obres de construcció del Coll de Lilla a la N-240 i que formen part de l’autovia A-27 per unir Valls i Montblanc. Ho ha anunciat la delegada del Govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, en una visita oficial. Les obres portaven diversos anys parades després de fer el viaducte i ara comptaran amb un pressupost de 115 milions d’euros.

De moment s’estan fent els treballs previs per construir un mur de contenció amb 65 pilons de formigó i assegurar l’entrada del túnel. Aquest farà una longitud d’1,5 quilòmetres i fins a 120 metres de profunditat. S’estima un any i mig d’obres per enllestir el forat del túnel, que tindrà dues boques.

La presència d’argiles expansives van obligar a replantejar l’actuació. Amb un pressupost que s’ha elevat a 115 milions d’euros, 35 més del previst. Es tracta del quart i últim tram pendent d’executar de l’autovia A-27, entre Tarragona i Montblanc.

La visita de Cunillera s’ha fet a pocs dies de la dissolució del Congrés i del Senat per la convocatòria d’eleccions generals. Ho ha fet amb els subdelegats del Govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté i a Lleida, José Crespín. I també amb l’absència notòria d’alcaldes del territori.

La reanudació de les obres es va aprovar al Consell de Ministres del 21 de desembre celebrat a Barcelona. Finalment, Cunillera ha asssegurat que la convocatòria d’eleccions no aturarà el projecte.

Inici d’obres sense els alcaldes

El Govern espanyol no ha convidat els alcaldes de Montblanc i de Valls a l’acte oficial d’inici de les obres del túnel del Coll de Lilla. Sobretot el montblanquí Josep Andreu ha estat qui ha abanderat durant anys les reivindicacions per l’autovia A27.

Teresa Cunillera ha assegurant que mai s’han posat en contacte amb ella, i que l’obra ha tirat endavant no pas pel treball dels alcaldes, sinó per la seva decisió d’iniciar les obres.

ÀUDIO: Teresa Cunillera diu que els alcaldes mai han contactat amb ella

Com serà el túnel?

L’enginyer del ministeri de Foment explica com es resoldran els problemes geològics del Coll de Lilla. (Foto: Xavier Lozano)

La construcció del túnel de 1.500 metres serà una obra de gran envergadura que haurà de superar una àmplia diversitat geològica formada per pissarres, conglomerats, calisses i anidrites.

Per front als problemes que ja es va trobar l’AVE a l’estret de la Riba, s’han previst importants mesures de seguretat que han fet encarir el projecte dels 80 als 115 milions d’euros.

Pantalla per les pissarres

A l’entrada del túnel per Valls es col·locarà una pantalla de pilars de formigó per fer front al desplaçament de les pissarres. Després de dos mesos, abans de l’estiu començarà la perforació que durarà 1 any i mig i es farà amb maquinària, enlloc de tuneladora.

Els tècnics de Foment i del Govern espanyol, als peus del Coll de Lilla. (Foto: Xavier Lozano)

Contravoltes per les argiles expansives

Al terme municipal de Montblanc es concentren les argiles expansives, que s’inflen amb la humitat i poden afectar la subjecció del túnel. Per això es construïran en forma d’anell circular diverses contravoltes de formigó que aguantaran les pressions geològiques.

No hi haurà viaducte a Lilla
Les argiles expansives faran que la connexió del túnel amb l’N-240 i l’Ap-2 no es faci amb cap viaducte, sinó amb un caixí de formigó sota la calçada. En canvi, a la banda de Fontscaldes segueix la construcció del gran viaducte de 180 metres de llarg i 20 d’alçada. Les obres seguiran en paral·lel a la construcció del túnel.

El viaducte de Fontscaldes, previ al túnel del Coll de Lilla. (Foto: Xavier Lozano)