La seva identitat és encara avui una incògnita, però l’artista va deixar la seva empremta al Monestir de Poblet, al Castell de Solivella i, com a mínim, també al Santuari del Tallat. Ara, batejat com el Mestre del Tallat, un estudi de Damià Amorós i Joan Yeguas en ressegueix la seva petjada.
Partint d’una investigació prèvia de Pau Arroyo, Amorós i Yeguas han estirat més el fil per identificar un conjunt d’obres que pertanyerien a aquest artista de finals del segle XV i inicis del XVI. L’article ha estat publicat al darrer número de l’Aplec de Treballs del Centre d’Estudis de la Conca i descriu les escultures del Mestre del Tallat, però també explica on poden trobar-se en l’actualitat.
El Mestre del Tallat, entre la Conca i l’Urgell
I és que un dels fets que complica la recerca, al mateix temps que encara la deixa oberta, és la gran dispersió que ha patit l’obra d’aquest escultor. Sobretot en el cas del Santuari del Tallat, després de quedar abandonat, el patrimoni va anar a parar a moltes mans i això explica que actualment se’n puguin trobar referències a Rocallaura, Canet de Mar, Reus o Sitges. Fins i tot, elements del capitell del Santuari han aparegut a l’exitosa sèrie Joc de Trons, en el seu pas pel Castell de Santa Florentina de Canet de Mar on es troben aquestes peces del Mestre del Tallat.
Els elements que es poden atribuir al Mestre del Tallat són d’estil gòtic, però incorporen aspectes creatius repetits, com la desproporció en les formes, l’ús de decoració vegetal en espais buits o la repetició de rostres d’àngels amb cabells rinxolats.
Entrevista a Damià Amorós i Joan Yeguas
Actualment a la Conca de Barberà es poden veure les mènsules i l’escut de la Porta Daurada del Monestir que són obra d’aquest artista i també un emblema de l’abat Payo Coello que està dipositat al museu del monestir. Pel que fa a Solivella, el Mestre del Tallat va fer-hi una figura de Sant Miquel sobre un capitell amb l’emblema de la família Llorac que ara es troba al Centre d’Interpretació del Castell.
«L’estela del Mestre del Tallat no acaba en aquest article», manifesta Damià Amorós, ja que considera que encara es poden localitzar més obres amb el repte d’acabar esbrinant la seva identitat i posar-li, definitivament, nom i cognom.
Sumari del número 38 de l’Aplec de Treballs corresponent al 2018