Una dotzena de productors alimentaris de la Conca de Barberà han constituït la cooperativa Fet a la Conca amb l’objectiu de compartir recursos, sobretot, en la comercialització i distribució dels seus productes. El col·lectiu ja existia en forma d’associació, que per ara mantenen oberta, i també amb el segell de qualitat «Fet a la Conca» que es va presentar el 2016.

Un dels objectius és la distribució dels productes locals

Aquesta tardor les empreses han decidit fer un pas més i començar a funcionar sota el paraigua d’una cooperativa de serveis amb seu al viver agroalimentari de Concactiva. El president de Fet a la Conca, Joan Cartanyà, assegura que la forma legal de l’associació limitava alguns dels objectius del col·lectiu i per això es va buscar una nova forma jurídica. Una de les apostes és la gestió de la botiga de Poblet, propietat de l’Organisme Autònom de Desenvolupament de la Conca de Barberà,  fins ara Vinum Conca. Aquest és des de finals d’octubre el primer punt de venda de la cooperativa, tot i que encara ha de canviar la retolació de l’espai. A més a més, Fet a la Conca no descarta en un futur obrir punts de venda a altres zones.

La botiga de poblet, primer punt de venda de Fet a la Conca

La botiga es troba al Monestir de Poblet, l’espai turístic més visitat de la Conca (Foto: Gerard Bosch)

Amb la nova cooperativa, els petits empresaris conserven les seves pròpies marques. L’acció principal serà facilitar la logística de comercialització, distribució i venda dels productes locals. Joan Cartanyà reconeix que per als petits elaboradors la distribució és una de les tasques més complicades perquè les comandes són a petita escala. Per aquest motiu, per ara la cooperativa vol consolidar una línia de distribució conjunta per als seus socis. A mitjà termini, el col·lectiu voldria establir un punt de distribució on els petits productors tinguin un petit estoc i que des d’allà es gestionessin les comandes.

ENTREVISTA: Joan Cartanyà i David Cobo expliquen la creació de la nova cooperativa

Paral·lelament, l’associació no es dissol i continuarà ocupant-se de la part de promoció del segell Fet a la Conca. Tot i això, en aquests dos primers anys d’existència de la marca, els membres han comprovat que l’etiquetatge no ha resultat eficient perquè els productes ja porten altres etiquetes i es considera més important la presència conjunta en fires alimentàries importants del territori. De forma conjunta, per aquestes festes de Nadal han fet cistelles de productes.

La cooperativa actualment la conformen petits productors alimentaris i alguns cellers però deixen les portes obertes per a futurs socis. Són optimistes en aquest sentit i esperen integrar altres petites empreses de la comarca.