El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha plantejat aquesta setmana prohibir l’accés dels vehicles pesants en el tram de la N-240 entre Montblanc i les Borges Blanques i desviar-los per l’AP-2 amb l’aplicació de bonificacions del 50 %. La mesura que planteja el Govern pretén reduir el trànsit i la sinistralitat de la carretera, però entitats i partits del territori ja han sortit al pas assegurant que la proposta és insuficient.

El conseller Rull ho ha plantejat als alcaldes lleidatans que hauran de decidir durant el pròxim mes si accepten la proposta de l’executiu català. Per ara, diverses entitats i partits polítics del territori han emès un comunicat per defensar que l’acció seria efectiva si es prohibís el pas de camions a tot el tram de la N-240 entre Montblanc i Lleida. Asseguren que “confiar en una desviació voluntària de camions” no tindrà efectes substancials.

ERC Garrigues, la CUP Ponent i del Camp de Tarragona, En Comú Podem Ponent, el PSC de Juneda, la Conca 22, l’Ateneu Popular Garriguenc, l’associació la Banqueta i el Centre Excursionista Borges-Garrigues són les entitats que s’han mostrat decebudes amb la proposta del Govern. Algunes de les entitats i formacions reivindiquen de nou l’alliberament del peatge de l’AP-2 en aquest tram com l’única mesura immediata efectiva i la més segura i sostenible.

El sistema de vinyetes substituirà els actuals peatges a partir del 2019

Tot i això, Josep Rull vol aconseguir un consens local que avali els plantejaments que ha explicat aquesta setmana per tal que des del Govern es treballi amb la concessionària de l’autopista per tirar-los endavant com a solució provisional mentre no entri el funcionament l’any 2019 el sistema de vinyeta que promou el Govern. La vinyeta consistiria en un adhesiu al parabrisa que permeti circular amb un únic pagament anual.