Moltes de les grans idees apareixen quan menys t’ho esperes. Poc s’ho imaginaven la Maria de la Peña, una pastissera artesana, i la Rosa Roca, una tècnica de seguretat alimentària, que d’una sobretaula amb amics en traurien el millor licor d’Espanya i una vintena de premis internacionals més. Poc més de tres anys després del naixement de la iniciativa, des de Vimbodí s’elaboren uns dels millors licors del continent sota la marca On The Rocks, un segell reconegut internacionalment com una beguda alcohòlica de luxe.

Millor licor d’Espanya a un concurs internacional

Tenir les idees clares, això els ha portat per aquest camí. “Nosaltres quan vam començar amb el projecte el que volíem fer era sortir de la tònica general del que s’havia fet fins ara pel que fa a begudes alcohòliques”, recorda la Maria, una de les propietàries de l’empresa vimbodinenca. De la Peña junt amb la seva sòcia van engegar el projecte el 2014 i aquest març han rebut dos premis del concurs internacional Berlin international Spirits Competition, els més prestigiosos que han aconseguit fins ara. Aquest certamen internacional va distingir el licor de Poma d’On The Rocks com el millor licor d’Espanya i el tercer de la categoria absoluta.

Una història d’èxit, però també de sacrifici

En l’inici, el projecte va comptar amb l’empenta del programa Start-up Catalonia de la Generalitat de Catalunya i més aviat del que es pensaven van obtenir els primers resultats. “Estar en el moment adequat, al lloc adequat i conèixer les persones adequades”, expressa la Maria apuntant a una de les claus de l’èxit del projecte. L’altra clau és utilitzar matèries primeres de qualitat i que intenten que siguin de qualitat. I, finalment, una vegada tancats els micròfons, reconeix que el projecte també li ha tret hores de son, moltes, i exemplifica quan ha dormit durant els últims dies. Sí, realment són moltes les hores sacrificades. 

Actualment, l’empresa de Vimbodí té al mercat un ventall d’una quinzena de productes, majoritàriament licors, però també elabora vermuts. El mercat principal d’On The Rocks és l’espanyol, però també venen a Andorra i, en aquests darrers mesos, estan entrant en d’altres mercats internacionals. De fet, la Maria destacava que la gran aposta actual de l’empresa és augmentar el volum d’exportacions i les destinacions. Això sí, en aquests tres anys, la marca vimbodinenca s’ha posicionat al mercat com un producte de luxe que, segons la Maria, «està enfocat a un sector Premium». Aquesta és la distinció que han buscat des del principi, fer un producte de qualitat i selecte, i asseguren que seguiran aquesta línia. «Si hem d’augmentar la producció ho farem, però sempre que no comprometi la qualitat del producte», remarca la Maria. La filosofia és clara i pot resumir-se en un últim eslògan de la Maria de la Peña: «Si t’has de prendre un licor, millor que sigui poc i bo». 

ÀUDIO: Entrevista a Maria de la Peña, propietària d’On The Rocks, al Clau de Setmana de l’Espluga FM Ràdio