El relat apassionat o la visita estratègicament pensada? Productors de vi o professionals del turisme? L’èxit en l’enoturisme no radica en cap fórmula màgica, ni tampoc n’existeix un únic model vàlid, es tracta d’un joc d’equilibris. Ara però, ja no n’hi ha prou només ensenyant instal·lacions on s’hi fa vi, l’enoturisme reclama autenticitat i vivències.  Aquestes són algunes de les conclusions del primer debat del cicle Visions 5.1 celebrat aquest divendres al Museu de la Vida Rural.

El debat organitzat per l’associació La Conca 5.1 arrancava amb una pregunta: l’enoturisme pot ser un revulsiu econòmic d’un territori? Els cinc ponents, que eren persones que treballen i estudien el camp del vi i l’enoturisme, van coincidir en considerar que aquest tipus de turisme pot suposar un impuls econòmic pel territori, però també que és una aposta que han de fer múltiples actors i esperant els resultats llarg termini.

En aquest sentit, Julieta Foraster, propietària del celler Mas Foraster, reconeixia que a la Conca s’està notant un creixement del turista que busca aquest tipus d’oferta, però que la comarca encara està lluny d’assolir els nivells d’altres territoris, com el Penedès o el Priorat.

Els professionals del màrqueting i la comunicació de l’enoturisme remarcaven que era necessari establir certes estratègies per desenvolupar les visites, mentre que les celleristes reconeixien que aposten per fer visites menys preparades on expliquen què hi ha darrere d’un vi i intenten transmetre les pròpies vivències del dia a dia del celler. «Professionalització fins a un cert punt», alertava l’enòloga Sara Pérez, propietària dels cellers Mas Martinet i Venus la Universal. Per Pérez la clau en l’enoturisme és la passió pel món del vi i remarcava: «En l’enoturisme, que vol dir que has de comunicar, o et surt de dins o plega».

L’enoturisme va ser el pal de paller del debat, però els ponents van anar més enllà de la pregunta plantejada en un acte en què el públic assistent també es va animar a intervenir amb preguntes i reflexions personals.

Els ponents van ser Sara Pérez, enòloga, biòloga i filòsofa. Propietària dels cellers Mas Martinet i Venus la Universal; Laura Masramon, periodista i sommelier, especialitzada en els vins de la DO Empordà i en la gestió del màrqueting, la comunicació i l’enoturisme; Nadala Manobens, tècnica d’Enoturisme Penedès; Jaume Salvat, geògraf. Professor de la URV especialitzat en recerca en els camps de l’enoturisme i el desenvolupament rural i Julieta Foraster, propietària del celler Mas Foraster.

 ÀUDIO: Al Clau de Setmana hem reviscut alguns dels millors moments del debat amb Leandre Romeu

 

 

El segon debat tindrà lloc el 9 de juny a les 19:30 h al local social de Pira. La pregunta que abordaran els ponents serà: “Productes i gastronomia de proximitat, una realitat?” Comptarà amb Carme Gasull, Pep Nogué, Joan Cartanyà, Carme Pagès i Carlos Barneda.